Sunday 14 September 2014

Ciri-Ciri Menarik Windows 9 Bocor!


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Minggu ini sangat menarik kerana terdapat banyak maklumat berkenaan Windows 9 yang bocor di internet. 
Windows 9, sistem operasi keluaran syarikat gergasi yang tidak lagi asing pada pengguna komputer, iaitu Microsoft

Jika sebelum ini Microsoft tampil dengan Windows 8, kini syarikat itu akan memperkenalkan sistem operasi terbaru mereka iaitu Windows 9.
Tetapi, berita terbaru mengatakan Windows versi seterusnya ini tidak akan mengunakan nama "Windows 9", tetapi hanya "Windows".

Windows 9 dijangka akan dilepaskan pada tahun 2015.

Baiklah jom kita lihat feature menarik Windows 9 yang telah bocor di internet. Sumber berita diambil dari WinFuture.

Windows Store



Jika dilihat di dalam screenshot diatas, apabila apps Windows Store dibuka dalam window mode, terdapat satu icon baru di bahagian kiri atas. Apabila icon itu di klik, ia akan memaparkan senarai fungsi seperti Search, Share, Play, Project dan Setting. Menu ini juga membolehkan pengguna untuk menukar apps ke fullscreen.

Desktop Taskbar



Microsoft juga telah menambah beberapa butang baru di bahagian taskbar, iaitu di sebelah kiri terdapat butang search dan diikuti dengan butang untuk bertukar ke desktop yang lain. Fungsi ini diberi nama "virtual desktop" yang mana akan membolehkan pengguna untuk bertukar ke beberapa desktop yang lain. Fungsi ini sama seperti yang terdapat di dalam Linux Ubuntu, dikenali sebagai "Workspaces".

Di bahagian kanan taskbar pula terdapat satu butang notification yang baru, yang akan memaparkan "pop-up" mesej dari Windows Store apabila ditekan.

Start Menu

Windows 9 juga dikatakan hadir dengan Start Menu yang baru, mengantikan Start Menu yang terdapat di dalam Windows 8.
Berikut merupakan video demonstrasi Start Menu yang baru.





Virtual Desktop

Video fungsi terbaru yang hangat diperkatakan, "Virtual Dekstop".




Jika dilihat didalam video, Virtual Desktop dapat digunakan apabila butang virtual desktop ditekan. Butang ini terdapat pada taskbar.Fungsi "Virtual Desktop" ini telah lama diguna pakai di dalam sistem operasi Linux dan OS X.

Ok itu saja yang dapat dikongsikan. Sama-sama kita nantikan Windows 9.




Item Reviewed: Ciri-Ciri Menarik Windows 9 Bocor! Description: Rating: 5 Reviewed By Afif

Share:

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© 2011 - Reaperz All rights reserved | Theme Designed by Seo Blogger Templates DMCA.com